Eye tracking laat zien wat product advertenties effectief maakt
Checklist; onze ontwerpregels.
Wij hebben de ontwerp regels maar eens verzameld. Het principe is eigenlijk heel eenvoudig. Laat mensen b2b product advertenties bekijken en meet de oogbewegingen. Met deze methode wordt zichtbaar wat een advertentie gebruiker ziet en begrijpt. Dat kun je vertalen naar regels, zoals zet en beeld links van de tekst, dan wordt de tekst beter gelezen, in vergelijking met een advertentie waar het beeld rechts van de tekst staat.
Opvallende bevinden voor mij waren; het logo formaat is niet belangrijk en meer tekst maakt een advertentie interessanter waardoor de advertentie beter scoort.
Makkelijk Leesbaar
Ervaring en gewoonte
Mensen hebben veel ervaring met advertenties, folders, website pagina’s. Het is zinvol om aan te sluiten bij wat mensen gewend zijn. Van de andere kant wil elke onderneming uniek zijn. En wil dus de ontwerp regels breken. Een goed ontworpen advertentie zoekt hiervoor oplossingen.
Lay-out
Lezers verwachten, gebaseerd op ervaring met teksten en advertenties dat een advertentie kop bovenin een advertenties staat. De lezers verwachten dat het logo van de adverteerder onderin een advertentie staat.
Ingangspunt
Het oog begint links in het midden van een advertentie. Geeft het oog van de lezer op die plek houvast met een duidelijk ingangspunt. Trek de aandacht met een opvallende kop of een beeld.
Contrast
Het oog zoekt naar interessante informatie met het hoogste contrast. Ergonomie is belangrijk om verder lezen te vergemakkelijken.
Advertentie tekst wordt gelezen
Afhankelijk van de tijd die de lezer tot haar beschikking heeft wordt tussen de 3 en 15 regels tekst gelezen. Een groter tekstblok krijgt meer aandacht. De aandacht voor de tekst in een advertentie neemt met 0,9% toe met elke 1% toename in het tekst hoeveelheid.
Opsomming
Een apart tekstblok met een opsomming, zoals een specificatie of een voorbeeld van een toepassing, krijgt ook aandacht. Deze extra rationele informatie maakt een advertentie interessanter.
Beeld
Het beeld trekt ongeacht het formaat de aandacht. Een interessant beeld krijgt meer aandacht. Maak het beeld interessant, ook als het een witte doos is.
Een advertentie lezer verwacht dat de advertentie tekst links van het beeld staat. Omdat wij van links naar rechts lezen.
Logo
Het logo wordt altijd gezien. Dus zet het logo op de meeste logische plaats, en bewaar de beste plaats voor de kop. Het formaat van het logo is minder belangrijk. De aandacht voor het logo in een advertentie neemt met 0,3% toe met elke 1% toename in het formaat.
Makkelijk leesbare advertenties worden vaker gelezen en beter begrepen.
Interessant
Er is een formule voor advertenties die de aandacht trekken. De leesbaarheid wordt beter door toepassing van de ontwerp regels. Een advertentie wordt interessant door de hoeveelheid informatie in een advertentie. Zoals het met regels gaat zijn er uitzonderingen. Een elegant ontwerp trekt ook de aandacht.
Doelgericht
Zoals een product advertentie, aangevuld met een volgende stap. Denk aan korting, gunstige voorwaarden, financiering, gratis . . ., demonstratie (online), download informatie, offerte binnen 1 uur, . . .
U kunt deze lijst natuurlijk gebruiken bij de aansturing van uw bureau. U kunt ook overwegen om de actuele advertenties naar ons te sturen. Wij beoordelen de ingestuurde advertenties objectief. U ontvangt daar een rapportage van. Het advertentie ontwerp beoordelen is gratis en verplicht u tot niks. Maar dan weet u wel wat werkt en wat niet werkt.
Wij zijn eigenlijk erg benieuwd naar de opzet van de advertenties van uw bedrijf.
Ik hoop dat u meedoet.