Het best passende antwoord op de vragen; Wat kost een bureau? Wat kost grafisch ontwerp? Wat kost een logo? Wat kost een website? Wat kost advertising? Is, wat heeft u er voor over? Met dit antwoord bent u nog even ver als u al was.
Het best passende antwoord op de vragen; wat kost een bureau? Of; wat kost een logo? Wat kost uitbesteden van communicatie? Wat kost een website? Wat heeft u er voor over? Met dit antwoord bent u nog even ver als u al was.
Van de andere kant. Er zijn opdrachtgevers met een periode budget. Dus wij weten wat marketing communicatie kost. De vraag van deze opdrachtgevers is; wat krijg ik voor mijn budget.
Beschikbaar marketingbudget invullen
de vraag is dan; wat krijg ik ervoor? Want elk bureau vult een budget op een eigen manier in. De HBB manier van budgetteren is met alle kracht nastreven van de gestelde doelen. Met een vrije media en middelen keuze. Een marketingbudget vertalen naar de productie van communicatiemiddelen en de media-inzet pakken wij als volgt aan:
- Wat zijn de marketingdoelen (nu, kwartaal, jaar, meer jaren)?
- Welke marketing oplossingen en kanalen werken goed?
- Wat is het marketing budget voor de dingen die (2) gedaan moeten worden.
- Vraag; de marketinginstrumenten die niet goed functioneren verbeteren of wat goed gaat nog verder verbeteren om de doelen te realiseren?
- Bekijk punt 3 en punt 4 in het licht van de marketing behoefte van het vandaag, kwartaal, jaar, meer jaren. Vul dit aan met trends en de verwachtingen over de marktontwikkelingen. Stel de marketing prioriteiten vast?
- Het periode budget wordt opgezet met behulp van de kosten van media-inzet en middelen productie.
- Geef advies over de inrichting van de resultaatmetingen en de marketing rapportage plus de verbeter routines. Zodat de invulling van het periode budget (6) bijgesteld kan worden.
Invullen van de marketing begroting
Men kan een begroting maken van een huis, wolkenkrabber of brug. Dus kan een marketingbudget op dezelfde manier begroot worden. Plan van eisen en wensen, bestek, materiaal, installaties en arbeid, afwerking.
Een marketingbudget model met overzicht en opties.
Het budget met alle bureau werkzaamheden, inkoopkosten wordt opgebouwd met een compleet marketing en campagne budget model. Daarin zit een compleet middelen en media plan. Dit budget model haalt de complexiteit uit marketing budgettering.
- De doelen staan in verband met de geplande communicatiemiddelen.
- Het complete budget van een actie, promotie, campagne is inzichtelijk.
- Het budget model is vooral een denkmodel. Welke marketing gereedschappen heb ik gepland? Hoe relevant is dit voor mijn marketing doel . . .?
- Zodat het marketing model gebruikt kan worden voor bijsturing.
- Het marketing budget model kan ook gebruikt worden voor een meerjarenplan.
Een effectieve manier van budgetteren geeft marketing opties.
Een nieuw marketingbudget bepalen
Een nieuw marketingbudget bepalen begint met de zo duidelijk mogelijke definitie van het marketing doel. De onderstaande aanpak geeft richting bij budgettering:
- Wat is het doel? Is dit een nieuw doel of een continuering van de strategie?
- Bij een nieuw doel; wat is de impact op de positionering? Hoe past de (nieuwe) positionering bij de organisatie persoonlijkheid?
- Bij de continuering van de strategie; Bij issues met de marketing effectiviteit worden de vragen uit puntje 2 gesteld. Bij onzekerheid over de gekozen strategie stellen wij agile marketing testen. Als alles goed gaat dan worden de sterke punten in de communicatie en media selectie gezocht en verder verbeterd.
- Zodat in dit punt 4 het budget model ingericht kan worden. Scenario’s maken een budget flexibel. Een workshop helpt daarbij; de marketing reality check workshop.
Wat kost?
Nu weet u nog steeds niet wat een logo kost? Wat een website kost of een campagne? De kortste route naar een antwoord is opvragen van een budget template.
De budgettemplates zijn de afgelopen 30 jaar uitgegroeid tot een advies gereedschap en worden gebruikt bij het bureau management.
Ps. Plezier in het werk en samenwerken is belangrijker dan de hoogte van het budget.