Ben jezelf; de kortste weg naar marketing succes

Communicatie is content en relatie, de symbolen die organisatie gebruikt leggen relaties

Conversatie met de doelgroep; identiteit + herkenning + relatie + interessante content

Als u dit leest is de kans groot dat u betrokken bent bij marketing communicatie projecten. Toch? U zoekt wegen naar effectieve marketing communicatie. Hier vindt u de korte weg naar oplossingen voor betere clicks met uw doelgroep.

Als u meer wil lezen over het communicatie, design, internet bureau HBB Communicaties volg dan deze link < 97 HBB Communicaties> 

Communicatie effectiviteit

De ene advertentie, post, e-mailing levert geen response op, de andere doet het heel goed. Hoe komt dat?

Koopproces

Doelgroepen bestaan. Als je daar bij stil staat, dan is dat een heel wonderlijk effect. Mensen bepalen al in het begin van een koopproces welke leveranciers passen en welke niet. Waarom selecteren kopers een geschikte leverancier niet achteraf? Als zij over alle informatie beschikken. Dus de vraag is; hoe herkennen verkoper en koper elkaar. 

Hoe vinden gelijkgestemde mensen elkaar?

De waarden van een onderneming maakt de click met haar doelgroep. Deze waarden bepalen de manier waarop een onderneming in haar omgeving acteert. Dus; wat een bedrijf is en wat men er van kan verwachten.

Hoe blijken de waarden uit het verkoop materiaal

De eerste (en tweede en derde )contact van een potentiële koper wordt gelegd en onderhouden met verkoopmateriaal; advertenties, internet, beursdeelname, mailing, doorverwijzing. Nu is het zo dat leads de leveranciers die mogelijk passen bij de behoefte vooraf selecteren. Leads gebruiken bij deze selectie de symbolen die verkopers in hun verkoopmateriaal gebruiken. De symbolen worden gekozen en versterkt door grafisch ontwerp. 

Wat zijn symbolen?

Nou, eigenlijk heeft alles om ons heen betekenis. Alles is om ons heen bestaat uit symbolen. Omdat wij in een wereld vol symbolen leven zijn wij het ons misschien niet bewust. Kijk eens naar de onderstaande drie vormen

Illustratie 1; drie vormen

De universele betekenis van symbolen

De betekenis van een hoek:

  • Daar kan je je aan stoten.
  • Je kan niet zien wat er achter de hoek is en dat is gevaarlijk.
  • Scherpe hoeken zijn ook stabiel.

Deze betekenis zien wij ook terug in ons taalgebruik. Wat is dat een hoekige man. Het hoekje om.

Het blijkt dat mensen vormen met klanken combineren. Zo past de klank Kiki beter bij de scherpe hoek en past Bouba beter bij de ronde hoek. Het blijft niet bij klanken. Mensen kennen zelfs een persoonlijkheid toe aan vormen. Zie hieronder.

Illustratie 2; vormen zijn symbolen

Symbolen communiceren persoonlijkheid (relatie)

Hoe selecteren leads leveranciers in het begin van het koopproces? Dat was de vraag waar wij mee begonnen.

  1. Communicatie bestaat altijd uit content en relatie.
  2. In communicatie worden symbolen gebruikt (grafisch ontwerp, modellen, kleur, beelden). Deze symbolen communiceren de organisatie-identiteit (persoonlijkheid, cultuur) en initiëren relatie initiatieven.
  3. Gelijkgestemde mensen herkennen elkaar, de click wordt gemaakt op symbool niveau (grafisch ontwerp, merk).
schema 3; gelijkgestemde mensen herkennen elkaar aan de gebruikte symbolen, de waardering van de relatie maakt content relevant

Communicatie is geen mengsel van content en relatie. Het is eerder een twee componenten product.

De vraag die overblijft; hoe kan ik mijn doelgroep effectief bereiken?

Laten wij eens een proef nemen met de manier waarop u, de lezer, omgaat met symbolen. Hieronder staan vier beloftes. De content is hetzelfde, de gebruikte symbolen verschillen.

Illustratie 2; vier beloftes met dezelfde content in combinatie met verschillende symbolen

Als u vindt dat een van deze vier beloftes geloofwaardiger is dan de andere drie dan heeft u gevonden hoe een koper leveranciers in het begin van het koop proces selecteert. De verkoper die symbolen bewust inzet is geloofwaardiger en zal dus effectiever met haar doelgroep communiceren. Grafisch ontwerp helpt bij het kiezen en toepassend van symbolen die passen bij uw bedrijf. Grafisch ontwerp raakt de strategie. Het maakt dingen mogelijk.

Bruggen bouwen naar de markt met symbolen

Een onderneming die de gebruikte symbolen geordend toepast, bewust toepast, bereikt haar doelgroep met meer focus en met meer kracht. Aanreiken van identiteit gereedschap waarmee doelgroep magneten worden gebouwd zie ik als een belangrijke bijdrage van een communicatiebureau.

De organisatie-identiteit van uw onderneming verkennen?

Waar nu beginnen, vraagt u zichzelf wellicht af. Nou u kunt deelnemen aan de workshop ‘Ontdek de marketing kern‘ van uw bedrijf’.

Deze workshop wordt eens per twee weken gehouden. De workshop is gericht op bedrijven die een communicatie, design, internet bureau zoeken. Deelname aan de workshop is overigens gratis en verplicht u tot niets. Het is onderdeel van mijn volgehouden onderzoek naar identiteit, strategie en het effect van de druk van alle dag.

De workshop inhoud:

Organisatie-identiteit, waarden, missie, doelgroep, propositie, CTA, ambitie, korte en langetermijn-doelen, mogelijkheden, SWOT, doelgroep, concurrentie, reputatie, verkoop ondersteuning.

Dit zijn allemaal aspecten van ondernemen. Het een hangt met het ander samen. Het een komt voor het ander.

De gap tussen waarden, ambitie en reputatie kan vaak verklaard worden door gedrag, communicatie en grafisch ontwerp. Maar dat is theorie. Hoe dit samenhangt blijft in de praktijk deels onzichtbaar. U wenst vandaag een oplossing. De praktijk drukt. Van de andere kant, de wereld om ons heen is complex.

In de workshop maken wij de oorzaken zichtbaar. Zodat de gevolgen een duidelijkere plaats krijgen.

Nog een persoonlijke noot; ik ben praktisch mijn hele werkzame leven betrokken bij verander processen. Intuïtie is onmisbaar, maar intuïtie levert bij de voorbereiding van beslissingen onvoldoende fundament. Het maakt argumenteren en analyseren lastig. De Company Fitness Methode levert het fundament. Snel en doeltreffend. Stof tot nadenken.