Marketing is strategisch omgaan met verandering. Welke eisen stel jij aan marketing? Is het de jaarplanning? Verkoop ondersteuning? Wat is nu eigenlijk de essentie van marketing?

Wellicht geven deze definities wat inzicht; Kotler “het voornamelijk vervullen van de rol van netwerk-integrator, waarbij de marketingfunctie vaardigheden verkrijgt in onderzoek, (behoefte)voorspelling, prijszetting, distributie, marktcommunicatie en promotie”. En “Elke activiteit die consumenten en producenten met elkaar verbindt”

Op zich zijn de twee definities heel duidelijk. Deze definitie van reizen is ook heel duidelijk; Reizen is de verzameling activiteiten die worden ondernomen om op de bestemming aan te komen.

Wat mij betreft, is marketing een framework om heel veel aspecten van een bedrijf mee te regelen. Verduidelijking van de toekomst is een onmisbare input voor marketing, want zonder visie op de toekomst is marketing niet meer dan het opgewarmde lijstje van vorig jaar. Vandaag is het domein van verkoop, customer service, logistiek, administratie. Morgen is het domein van marketing.

Vandaag is het domein van verkoop, customer service, logistiek, administratie. Morgen is het domein van marketing.

Met de toekomst heeft niemand ervaring. Marketing is zo bekeken ervaring loslaten en nieuwe wegen naar de harten en het verstand van klanten ontdekken.

Marketing advies van HBB is vooral gericht op ideeën ontwikkelen en ideeën op waarde onderzoeken. Ongebaande paden verkennen. Kansrijke ideeën in de markt testen. Waardoor de mensen in jouw bedrijf ervaring krijgen met de toekomst. Dit wordt ook wel agile marketing genoemd.