Zet een verbeterde resultaat architectuur op met behulp van marketing automation software.

Resultaat
architectuur

Marketing automation is de nieuwe oplossing voor alle relatie en verkoop issues. Als je de experts leest.

Nu is lead nurturing erg belangrijk. Contact met een prospect houden totdat deze toe is aan de volgende stap in het koopproces. Het contact per telefoon onderhouden is lastig. Dit wordt in toenemende mate gezien als een onwenselijk storing.

Maar marketing automation is veel meer dan automatisch e-mails verzenden om contacten te onderhouden.

Een kijkje onder de motorkap van marketing automation geeft duidelijkheid.


Marketing automation schema

Traffic wordt met tags gemeten en opgeslagen in de marketing automation app.

Elke boodschap naar relaties kan zo worden ingericht dat de marketing automation app de response meet, op naam van de respondent.

En daar kan je wat mee als ondernemer en marketeer.

Eerst een paar kerncijfers


Marketing automation infographic

Laat die cijfers eens op je inwerken. De prospects die zich melden hebben veelal een keuze gemaakt voor jouw aanbod. Fijn zul je zeggen. En dan komt de maar. Maar dan spreek ik een klein deel van de markt. Ik kan de prospects niet meer overtuigen. Dat hebben ze zelf al gedaan.

Marketing automation is veel
meer dan email, en dat is er.

Communicatie kanaal

Marketing automation is meer dan lead nurturing. Het is een nieuwe inrichting van het onderhouden van relaties. De kern is dat met behulp van content een voorkeur voor jouw bedrijf wordt gecreëerd in de bewustwording en orientatie fase van de leads.

Het lijkt wel een een richting communicatie kanaal. Het bedrijf zend emails die maar matig gelezen worden. Maar het is meer. Elke interactie wordt gemeten en daarmee wordt de effectiviteit van de content en de gehanteerde belofte gemeten. En alles wat je meet kan je verbeteren.

Verder is het zo dat email niet wordt gelezen als de ontvanger er even geen tijd voor heeft. Maar dan heeft bellen, adverteren, print mailingen of beurs presentatie ook geen zin. De email wordt gelezen als de relatie jouw aanbod (en haar pijnpunt) op de agenda zet.

Met een open communicatie kanaal bevorder je de positieve reputatie van jouw bedrijf. En als je verder leest zie je dat je het communicatie kanaal kan gebruiken om trends te meten en marktonderzoek te doen. M.a.w. de terugkoppeling uit dit communicatie kanaal leverd een heel concreet zicht op jouw markt.

Content Darwinisme

Meet de populariteit van artikelen en versterk dat wat goed gaat. Onder de druk van darwinistische principes zal de sterkste content overblijven en jouw organisatie laten groeien

Trend onderzoek

In de marketing funnel wordt de respons en conversie van leads gemeten. Die metingen zijn te vertalen naar belangstelling, vertrouwen en koopintentie. Mutaties in response en conversie bevatten meer informatie dan alleen de populariteit van de content. Zet de cijfers af tegen eventuele seizoensinvloeden en je houdt de trend impact over. Zo dienen de mailingen als early warning system


Trend ontwikkeling

Dit is een trendanalyse. De trend analyse is gebaseerd op een mandje relevante keywords. De markt is 2019 t.o.v 2016 60% gegroeid. Zet daar de ontwikkelingen in de marketing funnel + de eigen omzet tegen af. Dan wordt zichtbaar hoe het bedrijf het tegenover de markt doet. Deze case kan je volgen want het bedrijf in kwestie verloor vanaf eind 2017 marktaandeel in deze markt. Kunnen wij de achterstand alsnog inhalen?

Markt onderzoek

Mailingen bevatten steeds een wisselend aanbod. De reacties van de ontvangers op mailingen wordt gemeten.Waardoor de belangstelling van de ontvangers zichtbaar wordt. Met dit gegeven kan je meer. Stel je wil een nieuw product of dienst introduceren. Je overweegt een verbeterde versie. Je wil onderzoeken hoe jouw markt reageert op een nieuw voorstel.

Dan kan je volstaan met creëren van de verkoop oppervlakte waarmee de belangstelling van de email ontvangers wordt gemeten. Dat is een relatief kleine investering die meteen terugkoppeling geeft.Lees meer over een concrete case waar het om toevoegen van pakkingen aan het assortiment ging. >>

email

Effectiviteit van email; Meet op de landingspagina (en sta verbaast over de minimale conversie) en meet achter de telefoon en bij de verkoop. Gebruik daarvoor het crm deel van marketing automation (en ik sta altijd verbaasd dat elke email naar rond 6.000 contacten altijd leidt tot informatie vragen, offerte aanvragen en resulteert in omzet. En dan heb ik het over b2b handel en productie van heel gespecialiseerde producten. Bedrijven die zeggen dat reclame niet nodig is omdat iedereen hen wel kent en de offertes gebaseerd zijn op certificaten.

Nieuwsbrief
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Ontvang viermaal per jaar een trend rapport voor b2b marketing en communicatie. Tips over de organisatie van communicatie. En aantrekkelijke korting voor de lezers