Wat is een logo nou helemaal?

Nu is het zo dat letters, kleuren, grafische elementen, lay-out een eigen context hebben. Bekijk de onderstaande letters eens en kies welke letter het best pas bij fris, schoon en helder water;

Als de ene letter vorm beter bij lekker schoon water past dan de andere lettervorm dan beïnvloeden de letters de beleving van het frisse water.

De doelgroep voor fris water in flessen het zal aanbod met de betere letter herkend als meer begeerlijk. Een beter passende letter bij het frisse water zal het product dus populairder maken. Omdat het begeerlijker is dan water met minder geslaagd gekozen letters (voor dezelfde doelgroep).

Je kunt dus zeggen dat kiezen van de best passende lettervorm bij een product, organisatie, dienst de beleving daarvan beïnvloed. En daarmee de mate waarmee het aanbod de doelgroep aanspreekt wat dan weer het succes van het aanbod bepaald.

Er is ook onderzoek gedaan.

In het voorbeeld van het water was het aanbod heel duidelijk; lekker schoon water. Maar water heeft net als alles wat wordt aangeboden meer eigenschappen;

  • Schoon
  • Fris
  • Gezond
  • Mineralen
  • Of juist weinig mineralen
  • Sprankelend
  • In 5 liter flessen
  • 6 Euro per liter
  • . . .

Dus een aanbod, de grafische taal die hoort bij het aanbod en een match maakt met de doelgroep en de concurrentie is een geheel dat bestaat uit elkaar beïnvloedende onderdelen. Een grafisch ontwerp bureau brengt als die onderdelen van een organisatie en aanbod in kaart en zoekt daarbij de best passende grafische oplossing.