Werkproces

Bij HBB wordt herkend dat er een zakelijk, marketing deel is aan een ontwerp opdracht en een creatief deel. Een opdrachtgever heeft de informatie over het zakelijke deel en kan sturing geven. Je kan zeggen dat het zakelijke deel een analytisch en verbaal domein is.

Het creatieve deel is minder verbaal, meer emotioneel en minder analytisch. Het creatieve werk wordt wel ingezet om een zakelijke, marketing gap te overbruggen.

Daarom hebben we een proces ontwikkeld waar de relatie tussen het analytische domein en het creatieve domein in takt blijft. Dit borgt de discussie waar het niet gaat over mooi gaat, maar het over het effectief gaat.

Het ontwerp proces is opgedeeld in twee fases; De briefing fase plus de logische concept fase, en de creatieve fase.

In de logische concept fase worden de relaties tussen identiteit, sterke punten, propositie en markt positie gelegd. Een held die een marktvechter is, is nu eenmaal geen dienstverlener met veel begrip.

Het logische concept is de discussie fase over de identiteit, de markt, de ambitie en de te overbruggen identiteit en marketing gaps.

De uitkomsten van de logische concept fase is de input voor de fase waarin het creatieve concept wordt ontwikkeld.

Bijvoorbeeld het analytische concept logo van het Advalco logo heeft wat meer menselijke invloeden gekregen, de stilistische klep heeft meer aandacht gekregen en ook meer emotie omdat made in Abu Dhabi belangrijk is in de positionering.

Analytisch concept

Analytisch concept

Met behulp van dit werkproces blijft het team van de opdrachtgever empowerd. En het geeft ruimte voor zinnige discussie. Het geeft het team van de opdrachtgever ook meer vrijheid voor input in het creatieve proces.

En op het moment dat de te overbruggen gap duidelijk is zoeken wij de beste creatieve oplossing. Die kan er uit zien zoals bovenstaande. Maar kan ook een heel ander pad volgen. Bijvoorbeeld de restyling voor Carehouse

Oud logo

Nieuw logo

Ons werkproces is zo ingericht geeft dat alle deelnemers meer vrijheid krijgen om de goede dingen goed te doen. Dit begint met uitwisselen van informatie. Daarvoor hebben wij verschillende workshops die vaak gratis zijn.