Wij zijn verhalen
Symbolen activeren verhaallijnen
met de klant in de hoofdrol
Laten we eerst kijken naar de definitie. Een plot is de structuur van een verhaal, met alle verwikkelingen en causale verbanden binnen dat verhaal.
Verhalen zijn niet zo maar iets. Wij denken, communiceren, leren, onthouden in verhalen. Verhalen bepalen ook een groot deel van ons amusement.
Dus; iets verkopen gebeurt in een verhaal. Waarbij het zo is dat de verkoper in het verhaal van de kopers past. Als je zo de verkoop ondersteuning opzet dan maak je gebruik van de kracht van verhalen. Kijk maar even mee;
Uit de definitie; ‘en causale verbanden binnen dat verhaal’. Een persoonlijkheid hoort bij een plot. Het verhaal ontstaat omdat het plot als het ware automatisch causale verbanden genereert.
Causale verbanden
Geen echt fijne woorden voor een erg handig effect. De persoonlijkheid van een verkoper spreekt de doelgroep aan. Dit kun je de doelgroep magneet noemen.
Het effect van de juiste persoonlijkheid in het juiste verhaal plaatsen op de verkoop:
- Doelgroep magneet
Mensen trekken gelijk gestemde mensen aan. Mensen zoeken verkopers die bij hun eigen persoonlijkheid passen. - Verkoop efficiency
Bedrijven die passen bij een potentiële koper hoeven minder uit te leggen. Minder content en meer relatie. - Verkoop impact
Leads en prospects geloven wat deze bedrijven beweren. Vertrouwen is de basis van elke verkoop. - Kopers hebben verwachtingen
Als de persoonlijkheid het passende verhaal genereert worden de koop fases haast automatisch doorlopen
Met andere woorden
Bewust omgaan met de organisatie persoonlijkheid helpt bij de ontwikkeling van het verhaal dat de kans vergroot om omzet te genereren uit een voorgenomen aankoop. Daarom zijn persona in b2b maar deels effectief.